Kdo přežije: Loď Chorvatsko
Vstávám o půlnoci na neděli. V sobotu jsem chtěl odpočívat, jenže z afterparty po Nikčině narozenivé oslavě jsme dorazili až kolem 7 ranní a spánek nějak nebyl na pořadu dne. Den předtím jsme taky pili. Tomu se říká zodpovědná příprava na “pánskou plavbu”. Jedeme nakoupit do Tesca. Nejsou s náma ženy, takže to odsejpá docela rychle. O půl druhé už máme Brno ve zpětných zrcátkách. Tedy jen v těch bočních. V hlavním se odzáží odlesky pivních plechovek, naskládaných až po strop auta.
Skoro celou cestu prospím a než se naděju jsme v chorvatském Pirovacu. Přebíráme si loď s vodním skůtrem a hladce vyplouváme. Počáteční euforii střídá zklamání, když už za 1 hodinu se nám zadaří kvůli neobezřetné jízdě namotat tažné lano do trysky jetski a znemožnit tak jeho funkčnost. Největší chyba, jak bohužel zjišťujeme až později, přichází však až s nápadem otočit skůtr vzhůru nohama (ve voďe). Lano se sice vyprostit podařilo, nicměně motor stále odmítá spolupracovat. Nenecháme si zkazit den, fouká příjemných 15 uzlů, plachty hore a jedém! Synchronizové zasyčení několika čerstvě otevřených piv doprovází Macháčkův hlas: “Když ti vítr – naple plachtu – když ti plachta – popožene jachtu – když ti jachtou – jízda dodá klid”.
Ovládat 15ti metrovou plachetnici není zas tak úplně prdel, k evidentnímu překvapení drtivé většiny posádky. Co chvíli se někomu zadaří ne zcela uspokojivě obstarat jeho námořničé stanoviště, čímž pádem není v prvních dnech nouze o stresové situace. Plachty se hlasitě zmítají v nekoordinovaných pohybech nad našima hlavama a obličej kapitána Polmena mění barvu na červeno-fialovou. Dlaně mám spálený od lan. Přírodní živly si zaslouší respekt. My sme však kluci šikovní a brzy máme kocábku pod kontrolou. Jen jedno molo zanechalo na památku odřeninku po polibku s pravobokem.
Vezeme skůtr do náhodné jetski půjčovny při cestě. Ujímá se ho ochotný chorvat a v průběhu dvou hodin se společnýma silama daří opravit uvolněný drát u baterky. Už to startuje! Peníze nechce, ale flašku Republiky příjmá rád. Výprava na souši se raduje a zbytek posádky, bedlivě sledující napínavé dění dalekohledem, jakbysmet. Bohužel po chvíli opět schytáváme chybovou hlášku, nezbejvá než jetski zavézt do autorizovaného servisu v Zadaru a na neurčitou dobu se s ním rozloučit.
V sestavě osm hrozných se plavíme napříč národním parkem Kornati. Polmen, Jack, Pája, Riči, Ráďa, Káci, Pecl a Já. Je tu fakt hezky. Kdybych měl atmosféru pojmenovat jedním slovem, řekl bych – tranquilní. Třešničkou na dortu je potápění u vraku lodi. Do oken zavazadlového prostoru jsem se neodvážil, stačí že někde kolem plave žralok Mako.
Jídlo ubejvá podle plánu, ty zelený byliny o něco rychleji, ale nejvíc na dračku jde pivo. 336 kousků nestačilo. Počásko nám přeje. Kocháme se nezaslouženě krásným ostrovním světem Chorvastka, co den se cachtáme v jiné zátoce a chillujem na lodi. Ve čtvrtek přichází zpráva ze Zadaru, jetski je opraveno! Ano, sice musíme vysypat 20 papírů plešounovi s umaštěným trikem a ano, pravděpodobně nás pěkně odrbali, jak je to v této zemi dobrým zvykem, ale jezdíme! Třeba to zatáhne pojistka. Wejkové šílenství na moři začíná. Z důvodu počátečního deficitu teď naše žlutá mašinka dva dny v kuse nenalezne klidu. Slunce zapadá nad olejovitou hladinou, slaná voda stříká do očí, které už tak jsou zvlhlé rychlostním prouděním vzduchu a po tvářích námořníků se rozbíhají blažené úsměvy. Vzhledem ke spotřebě benzínu by to dost možná vyšlo finančně nastejno i kdybychom ji měli po celou dobu.
V pátek vyrážíme na párty do Zadaru. Je fajn se zas osprchovat. V ruce mám flašku Republiky. Nejdřív romantická večeře, chapadla kam se podíváš a živá hudba na pozadí. Tepající open-air klub je v jakési zahradě, městské hradby vytváří dokonalou akustiku, gogo tanečnice mají zadky jako z reklamy na plavky. Za úsvitu se neochotně trousíme zpět do svých stísněných kajut. Tohle byla vážně bomba.
Finální hodnocení je velice kladné, téměř vše klaplo jak mělo, organizace výborná, posádka statečná a velkej dík patří našemu kapitánovi, který si vzal na triko nemalou zodpovědnost a všechno to dohókal (pozn. I když slušným zadostiučiněním mu bylo už to, že všem týden mohl poroučet). A vyšlo nás to sakumprdum cca 25k/os. (bez opravy skrůtru).
A po týdnu na lodi?